Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Pasientkurs

Cushings sykdom, lærings- og mestringskurs

Mange pasienter Cushings sykdom og deres pårørende har behov for å vite mer om sykdom og behandling og møte andre i samme situasjon.

Type arrangement

Arrangør

Kurset er et samarbeid mellom Seksjon for spesiell endokrinologi, Lærings – og mestringssenteret (LMS) ved Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, samt Hypofyse- og binyreforeningen (Hybi).

Hvor

Sognsvannsveien 20

Påmelding, skriv navnet på kurset

Kurset krever henvisning fra lege. Henvisning sendes fortrinnsvis elektronisk til OUS, avdeling klinisk service, onkologi, merknad: Læring og Mestring

Om kurset

Kurset utvikles i samarbeid med og anbefales av seksjonens leger og sykepleiere. Hensikten med kurset er å få økt kunnskap og mestring knyttet til sykdom, behandling og veien videre. Dette kan gi deg større mulighet til å takle utfordringer og forbedre eget liv og helse. Du vil i løpet av kurset få undervisning av spesialisert fagpersonell og det vil være muligheter for spørsmål underveis. Du får også mulighet til å utveksle erfaringer med andre i samme eller lignende situasjon.

Kost/fysisk tilrettelegging
Det serveres enkel lunsj. Gi beskjed hvis du har allergier/trenger spesialkost.
Si ifra hvis du trenger tilrettelegging for rullestol eller annet.

Tema som belyses:

• Brukerrepresentant deler sine erfaringer
  • Informasjon om sykdom og behandling
  • Mestring i hverdagen
  • Rettigheter og sosiale ordninger
  • Informasjon om Hypofyse- og binyreforeningen (Hybi)

PRAKTISK INFORMASJON

Egenandel

Pasienten betaler egenandel på opplæringskurs, tilsvarende poliklinisk takst i sykehuset kr. 403,-. Hvis du har frikort, trenger du ikke å betale. Pårørende er gratis.

Reise – og oppholdsutgifter

Reiseutgifter dekkes etter reglene for lærings- og mestringsopphold etter Lov om Spesialisthelsetjenesten § 5-5 med tilhørende forskrifter. Pasientreiser dekker rimeligste reisemåte med fratrekk av egenandel kr. 342,- tur/retur. Pasientreiser dekker kr. 683,- for overnatting + kr 264,- for kost pr. person pr. døgn (satser 2024).

NB! Ta kontakt med Pasientreiser , tlf. 915 05515 i forkant av kurset.

Program og presentasjoner