Spørsmål og svar om hypersomnier

Vi har samlet noen “Ofte stilte spørsmål” som kommer inn til NevSom knyttet til diagnosene narkolepsi, idiopatisk hypersomni (IH) og Kleine-Levin syndrom (KLS). Kanskje du kan finne svar på noe av det du lurer på her?

Siden er under utvikling

Mange av svarene vil gjelde for alle tre diagnosene, da det er behov og fungering som utløser rettigheter, ikke diagnose! Dog kan det være at det er skrevet noe spesifikt i lovverket som gjelder en diagnose, men oftest er det også lagt til generelle beskrivelser, slik at det vil gjelde flere. Det er behandlende lege som må avgjøre om det skal gjelde den aktuelle pasienten. Rådene under er generelle og veiledende og det må alltid foretas en individuell vurdering!

Siden er strukturert under følgende tema

  1. Behandling og praktiske spørsmål
  2. Medisiner
  3. Eksekutive funksjonsvansker
  4. Rettigheter
  5. Tilrettelegging på skole og i utdanning
  6. Tilrettelegging på arbeid

 

1: Behandling og praktiske spørsmål

Hypersomni betyr økt søvn eller økt søvnighet. Det at noen har en økt søvn eller er veldig søvnige på dagtid, kan skyldes mange ting. For eksempel kan det skyldes vanlig søvnmangel, det vil si at man sover for lite i forhold til sitt eget søvnbehov eller det kan skyldes ulike søvnsykdommer. NevSom jobber med de sjeldne søvnsykdommene narkolepsi, idiopatisk hypersomni (IH) og Kleine-Levin syndrom (KLS). Disse hører til en gruppe som kalles CNS-hypersomnier. CNS betyr (Central Nervous System), på norsk: sentralnervesystemet. I disse nevrologiske sykdommene er søvn- og våkenhetsreguleringen i hjernen påvirket.   

 

2: Medisiner

 

3: Eksekutive funksjonsvansker

Personer med CNS-hypersomnier (CNS betyr sentralnervesystemet og hypersomni betyr økt søvntrang og økt søvnighet) kan oppleve vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet.

Eksekutive funksjoner er en samlebetegnelse på flere av de overordnede funksjonene i hjernen, slik som arbeidsminne, oppmerksomhet, konsentrasjon, regulering, osv. Har du eksekutive funksjonsvansker kan du streve med å lære deg nye ferdigheter, problemløse, igangsette, planlegge/organisere, gjennomføre og strukturere aktiviteter. Det kan gi vansker med konsentrasjon over lenger tid og om mer enn en ting av gangen. Det kan bli problematisk å få oversikt over komplekse situasjoner/oppgaver og med å tilpasse seg uforutsette hendelser og endrede krav i hverdagen. 

 

Les også artikkelen "Eksekutive funksjonsvansker og konkrete råd for å avhjelpe dette".

4: Rettigheter

Nei, det er ikke diagnose som utløser rettigheter, men pasientens behov og fungering. Dersom pasienter/brukere har nedsatt funksjonsevne, arbeidsevne eller andre utfall, og har behov for det, kan de oppfylle vilkårene for bistand fra det offentlige velferdssystemet. For videre råd og veiledning, kontakt den offentlige instansen som det søkes tiltak eller støtte fra. Pasienten kan henvises til sykehussosionom for individuell råd og veiledning vedrørende deres rettigheter og muligheter. 

5: Tilrettelegging på skole og i utdanning

Skolen skal følge reglene i Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen (Opplæringslova). Høyere utdanning skal følge Universitets- og høyskoleloven. I begge lovene blir det beskrevet hvordan utdanningsstedet er ansvarlig for individuell tilrettelegging av lærersted, undervisning, læremidler og eksamen. Det er ikke diagnose som utløser rettigheter på skole og i høyere utdanning, men elevens evne og forutsetninger til å følge opplæringen eller ikke. Elever i grunnskole og videregående opplæring som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.

PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) er skolens veiledende organ for å vurdere elevers behov for tilrettelegging. Noen elever med narkolepsi, idiopatisk hypersomni eller Kleine-Levin syndrom har behov for en sakkyndig vurdering fra PPT for å sikre et likeverdig opplæringstilbud. Med god dokumentasjon på behov og tiltak, blir det også lettere å følge med på elevens utvikling over tid, særlig for nye lærere og ved større overganger. Det er lurt å sikre overganger (eks skolebytte) i god tid, gjerne i samarbeid med PPT, helsesykepleier, hjemmet og andre involverte. 

PPT kan kartlegge om en elev har fagvansker, språkvansker eller kognitive vansker, for å finne dennes spesifikke behov. PPT kan også bidra med gode tiltak for å kompensere for en elevs vansker med konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse. Eller få hjelp til å legge opp undervisningen annerledes, slik at undervisningen ikke blir så monoton for eleven. Hvis eleven ikke får tidlig hjelp med sine vansker, kan eleven stadig falle lenger bak faglig. I tillegg er PPT også gode på tiltak som sikrer en god sosial kultur og inkludering.

Det er noen ganger mulig å få til en avtale om å gjøre opptak av undervisningen dersom det er et aktuelt behov for eleven. Da er det anbefalt å lage en skriftlig avtale. Her er noen tips om hvordan en slik avtale kan se ut: 

  • Dokumenter at eleven har narkolepsi og at dette er en kronisk sykdom. Beskriv sykdommen ut fra NevSoms brosjyrer/nettsider og få det attestert av fastlegen.
  •  Et opptak kan hjelpe eleven med å få med seg fagkunnskap som denne ellers går glipp av underveis i undervisningen, grunnet for eks. mikrosøvn eller konsentrasjonsproblemer.
  • Opptaket er kun til eget bruk og vil bli slettet i etterkant (kanskje oppgi en datofrist/semesterslutt). 
  • Dersom eleven misbruker opptaket, vil tiltaket falle bort umiddelbart.  
  • Sørg for at aktuelle lærere og medelever er godt informert om opptaksbehovet og om avtalene som gjøres rundt dette. Da er det lettere å få samtykke. 
  • En slik avtale bør signeres av eleven og eventuelt aktuell lærer og rådgiver/studieveileder. 
  • Eventuelt oppgi hvor lenge og når tiltaket er aktuelt (aktuelle fag/tidspunkt etc.). 
  • Du kan for eksempel bruke mobiltelefon, båndopptaker eller smartpen for opptak. Les mer om smartpen på for eks. livescribe.com eller hos den norske nettbutikken digitalpenn.no.   

Det er flere måter å tilrettelegge på for at en elev med narkolepsi skal ha det bedre på skolen. For eksempel er det lurt å sørge for at eleven kan ta seg korte planlagte powernaps (maks 15-20 min) på skolen på et gunstig tidspunkt og på et gunstig sted. Elever med narkolepsi kan ha behov for ekstra tid på prøver, tentamen og eksamen. Dette fordi de gjerne trenger flere pauser for å klarne hjernen, samt tid til powernaps på lenger prøver. Fint om eleven får mulighet til muntlige besvarelser kontra skriftlige besvarelser (da dette samkjøres raskere i hjernen, aktiviserer kroppen og sparer energi).

 

NevSom har laget et e-læringskurs for lærere som har elever med narkolepsi i klassen, med fokus på tilrettelegging. Kurset ligger på våre hjemmesider under informasjonsmateriell, eller gå inn på lenken her: Kursbygger (ihelse.net) På hjemmesiden vår har vi også mange andre nyttige informasjonsbrosjyrer og filmsnutter om narkolepsi, idiopatisk hypersomni og Kleine-Levin syndrom.

Nei, det er ikke diagnose som utløser rettigheter, men pasientens behov og fungering. Dersom pasienter/brukere har nedsatt funksjonsevne, arbeidsevne eller andre utfall, og har behov for det, kan de oppfylle vilkårene for bistand fra det offentlige velferdssystemet. For videre råd og veiledning, kontakt den offentlige instansen som det søkes tiltak eller støtte fra. Pasienten kan henvises til sykehussosionom for individuell råd og veiledning vedrørende deres rettigheter og muligheter. 

Tillat fikling, tegning, musikk på øret, turer ut eller liknende for å opprettholde oppmerksomheten. Elever med narkolepsi kan ha vansker med å forholde seg til store ukeplaner. Hjelp derfor til med: 

  • Organisering: hjelp til å disponere tid, innleveringer osv., avhengig av dagsform og våkenhet. Rom for aktivitetsveksling, arbeidsøkter tilpasset generelle pauser og powernaps, slik at eleven kan være med på de viktige aktivitetene (både faglig og sosialt).  
  • Mengde og form: Hvis dagsformen er dårlig, bør eleven få reduserte oppgaver og mer hvile. Sørg for at eleven får med seg det viktigste i faget. Gi gjerne oppsummeringer eller referater dersom mulig og nødvendig.
  • Lekser: Det kan være behov for å gjøre lekser i skoletiden og redusere leksemengde. Hjemmelekser har ofte liten læringseffekt for elever med narkolepsi, da det meste av energien allerede er brukt opp på skolen. Ha fleksibilitet i forhold til innleveringer og oppgaver og godta at eleven sier "jeg måtte sove". 

Ja det tenker vi som jobber på nevsom. Aktivitet er våkenhetsfremmende og gir vitalitet. Det er også sosialt. Fysisk aktivitet og dagslyseksponering kan gi økt konsentrasjon og våkenhet om dagen og til og med bedre søvn om natten. Men, en elev med narkolepsi og katapleksi bør ha ekstra tilsyn på turer, ved svømming, i høyder og liknende aktiviteter, da det er risiko for skader. Vurder om noen elever kan ha ekstra kjennskap til elevens narkolepsi. Da kan denne være en støtte i hverdagen, ved bussturer, museumsbesøk etc. Gode hjelpere er alltid nyttig ved kroniske sykdommer, selv om det er lærer som står med ansvaret.  

  • Lydbøker (gir læring inn via to kanaler hvis eleven leser samtidig). Lærebøker og digitale læremidler for grunnskolen | Gyldendal.
  • Engangsbøker (eleven slipper å bruke energi på skrive av oppgaver).
  • Penn skanner (skanner, oversetter, oppleser og opptaker). Les mer om smartpen på for eks. livescribe.com eller hos den norske nettbutikken digitalpenn.no.  
  • Noice-cancelling headphones (skiller vesentlig lyd fra annen lyd). Dette blir sjelden dekket av hjelpemiddelsentralen, da det anses som et vanlig teknisk produkt som de fleste har råd til. 
  • Ipad og andre digitale hjelpemidler (gir umiddelbar respons som opprettholder våkenheten)
  • Pedagogisk programvarer (lingdys, lingright, tankekart: inspiration og minomo).
  • Oversikter/kalendere (strukturerer informasjon).
  • Påminnere/alarmer/timere (visualiserer tid og forbereder til overganger).
  • Smart telefon (kan eleven ha med seg overalt og ha tilgang til alt verktøy).

 

PPT, helsesykepleier, ergoterapeut, og hjelpemiddelsentralen kan være behjelpelige i forhold til kunnskap om hvilke hjelpemidler som er aktuelle, hva som kan søkes om og hvordan. Det er også viktig at lærer får økt sin digitale kompetanse sammen med eleven. 

Ja, hvis det dokumenteres fra lege at eleven har en kronisk sykdom, gir dette eleven rett til å fjerne 10 sykedager fra vitnemålet.

 

6: Tilrettelegging på arbeid

Last updated 8/15/2024