Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

NARKOLEPSI-MEDISIN

Rekruttering til studie på medisin for narkolepsi

TAK-861 er et medikament under utprøving beregnet på voksne narkolepsipasienter. Det siste året har en klinisk studie, der personer med narkolepsi har testet medikamentet, vist gode resultater. Nå starter fase 3 av studien, og prosjektgruppen tar imot nye personer med narkolepsi for videre utprøving av medikamentet.

Marit Skram, NevSom
Publisert 04.09.2024
Sist oppdatert 09.09.2024
En gruppe mennesker iført hvite laboratoriefrakker

Foto: Leif-André Næss Nilsen Oksum

Prosjektgruppen per høst -24: Bakerste rad fra venstre: Jørn Klepp Thorgersen, Kristian Bernhard Nilsen. Fremre rad fra venstre: Ragnhild Kristine Berling Grande, Nathalia Zak, Ingrid Antoinette Ter Woerds Christensen, Karen Schønberg, Renate Ullenes Fevang.

I juni 2024 kom de første resultatene fra fase 2-studien. Her var det gode nyheter om medikamentet. Prosjektleder Kristian Bernard Nilsen sa dette til NevSom tidligere i år:

- I fase 2 av studien ble 112 pasienter fra hele verden inkludert.   Disse fikk tabletter TAK-861, (som er en oreksin reseptor 2-agonist) eller placebo i 8 uker . Pasientene ble tett fulgt opp og både effekt og bivirkninger ble observert gjennom studieperioden og i noen uker etter. Tablettene virket og gav betydelig mindre søvnighet, og det ble heller ikke avdekket noen alvorlige bivirkninger. Dette betyr at medikamentet er et steg nærmere godkjenning for vanlige pasienter.

Man kan nå delta i fase 3

Etter fase 2 av studien, som ble avsluttet i våren 2024, starter nå fase 3. Dette er vanlig prosedyre for studier som handler om utprøving av nye medikamenter, og i fase 3 er det vanlig å inkludere flere personer enn i fase 2. Som i foregående fase, foregår studien i en rekke land, så det er ikke svært mange personer som får mulighet til å delta i Norge.

- Når medikamentet nå skal testes i en fase 3 studie, kan man kan velge om man vil delta i Oslo eller Bergen, forteller studiekoordinator Jørn Klepp Thorgersen.

Hvem kan delta?

Kriteriene at man er mellom 18 og 70 år, og har narkolepsi type 1. For utfyllende informasjon om kriteriene, se studiens nettside, eller kontakt Jørn Klepp Thorgersen.

Placebo eller ekte medikament

Hele studiegruppen på OUS teller syv personer. Her er det flere yrkesgrupper involvert, både lege, sykepleier og nevrofysiologiteknikere, og de samarbeider tett for å følge pasientene i løpet av de 12 ukene studien varer. Etter de 12 ukene kan alle få fortsette med ekte medikament, uavhengig av om de fikk placebo eller ikke.

Ny inklusjon sannsynligvis i september

Fase 3 av studien av TAK-861 vil sannsynligvis åpne for inklusjon i løpet av september. Ta snarlig kontakt med studiekoordinator Jørn Klepp Thorgersen for å vise din interesse.

Kontakt

Hvis du ønsker å delta, eller har spørsmål om studien, ta kontakt med studiekoordinator Jørn Klepp Thorgersen på telefon 90626754 eller e-post joklth@ous-hf.no

Les mer om studien

Flere detaljer om inklusjonskriteriene og detaljer om undersøkelser finner du på studiens informasjonsside