Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Kvalitetsregister om overvekt og fedme hos barn og unge i Oslo (KOBU Oslo)

I 2020 ga Personvernombudet ved Oslo universitetssykehus tillatelse til å opprette dette lokale kvalitetsregisteret, KOBU Oslo, med en tilhørende forskningsbiobank. Deltagelse er helt frivillig, og krever samtykke.

Registerets navn:

Kvalitetsregister om Overvekt og fedme hos Barn og Unge i Oslo

Forkortelse: KOBU Oslo

Engelsk navn: Childhood Obesity REgistry OSLO (CORE OSLO)

Registerets formål og bakgrunn:

Formålet med registeret er økt kunnskap om overvekt og fedme hos barn og unge, og å bedre helsetilbudet lokalt og nasjonalt samt bidra til mer forskning på barnefedme.

Registeret ble opprettet som en del av ‘Samhandlingsprosjekt om overvekt og fedme hos barn og unge i Oslo’, og med et mål om å dokumentere og kvalitetssikre oppfølgingen av barn og unge med overvekt og fedme ved poliklinikken. Registeret skal også bidra til forskning, med fokus på blant annet: Er behandlingen vi gir bra? Hvordan kan behandlingen bli bedre? Hva synes barn, ungdom og foresatte om helsetilbudet? Hvordan vurderer barn og unge egen helse? Hvordan kan bydel og sykehus bli bedre på å samhandle?

Om registeret (Organisering, ansvar og godkjenning):

Ansvarlig for registeret er barnelege Sara Shah. Registeret er forankret i Sosialpediatrisk sekjon, ved avdelingsleder Vibeke Gagnum. Registeret er godkjent av Personvernombudet ved Oslo universitetssykehus (saksnummer: 20/05565). Databehandlingsansvarlig er administrativ direktør ved Oslo universitetssykehus.

Grunnlaget for opprettelsen av registeret er nedfelt i Helsedirektoratets retningslinje IS-1734 fra 2010 (PDF)

Kontaktperson:

Leder for registeret barnelege Sara Shah, e-post: shasar@ous-hf.no

Datainnsamling og datalagring:

Registeret vil bruke informasjon innhentet direkte fra pasienter/pårørende, i tillegg til journaldata og analysesvar. All informasjon i registeret vil bli lagret i databasen Medinsight, som er godkjent for sikker lagring. Data lagres så lenge det anses nødvendig. Bredt informert samtykke for kvalitets- og forskningsregister danner grunnlag for inklusjon i registeret. Samtykker lagres i Medinsights samtykkeregister. Ved uttrekk av data fra registeret vil data behandles etter gjeldende retningslinjer fra personvernombudet ved OUS. Informasjon om aktuelle studier vil legges ut på denne siden (se under).

Informasjon til pasienter og pårørende:

Alle familier som kommer til poliklinikken inviteres til å delta i registeret. Det er helt frivillig å delta, og påvirker ikke behandlingen – det vil si at behandlingen er den samme om du er med i registeret eller ikke. Om du samtykker til deltagelse i registeret kan du når som helst, og uten noe grunn, trekke deg, og be om at informasjon om deg slettes.

Bakgrunn for inklusjon i registeret er informert bredt samtykke. Informert samtykke innebærer muntlig og skriftlig informasjon om registeret før eventuell registrering. Bredt samtykke vil si at opplysninger fra registeret også kan benyttes i forskningsstudier innen det tematisk området barnefedme.

Samtykketinnhenting:

Førstegangsregistrering:

Ungdom 16 år eller eldre samtykker selv til deltagelse.

Ungdom 12-15 år: ungdom samtykker selv til deltagelse sammen med foresatte

Barn under 12 år: foresatte samtykker på vegne av barnet.

Informasjon om register og reservasjon til ungdom som er elder enn 16 år:

Ved fylte 16 år der foresatte tidligere har samtykket på vegne av barnet sendes skriftlig informasjon til ungdommen om at opplysninger er registrert i KOBU Oslo, samt informasjon om KOBU Oslo. De som ønsker det får da mulighet til å reservere seg mot videre deltagelse (passivt samtykke), og alle opplysninger slettes.

Samtykkeskriv

Infoskriv til foresatte, ungdom og barn kommer.

Årsrapporter:

Det tilstrebes årlige rapporter fra kvalitetsregisteret.

Aktuelle prosjekter/studier tilknyttet registeret:

• Samhandlingsprosjekt om overvekt og fedme hos barn og unge
  • «Spør meg!» et prosjekt som handler ombarn og unges egen opplevelse av helse og erfaring med helsetilbudet.

Telefonen er betjent i vanlig arbeidstid.

Oslo universitetssykehus KOBU Oslo,
Avdeling for barnemedisin, Ullevål